Jaki amortyzator do roweru

Jazda na rowerze to wciąż nr 1 wśród Polaków. Jeśli zamierzasz wymienić stary amortyzator na nowszy model to zapoznaj się z kluczowymi informacjami dotyczącymi tej części.

W chwili obecnej, coraz więcej rowerów górskich, trekkingowych, a także miejskich, wyposażonych jest w przedni amortyzator. Wspomniany element (nie licząc ramy) należy do najbardziej istotnych i często – najdroższych części eksploatacyjnych w rowerze.

Współczesny rower (w zależności od przeznaczenia) może posiadać:

  • amortyzator (tzw. widelec) przedni,
  • amortyzator tylny,
  • może w ogólne nie posiadać elementów, które gwarantują tłumienie nierówności.

Zadania amortyzatorów przednich:

  • resorowanie (tzn. reakcja na utrudnienie/przeszkodę; do resorowania wykorzystuje się: sprężyny, powietrze bądź, coraz rzadziej, elastomery),
  • tłumienie (innymi słowy – kontrola wspomnianej reakcji; do tłumienia producenci wykorzystują na ogół: elastomery, systemy powietrzne otwarte, systemy powietrzne zamknięte, cartridge powietrzne zamknięte, cartridge olejowe zamknięte oraz otwarte kąpiele olejowe).

Podział amortyzatorów ze względu na konstrukcję:

  • amortyzatory jednopółkowe,
  • amortyzatory dwupółkowe,
  • amortyzatory ze sztywną osią,
  • amortyzatory upside down,
  • amortyzatory jednostronne,
  • amortyzatory w rurze sterowej.

Podział amortyzatorów ze względu na tłumienie drgań:

  • amortyzatory sprężynowe,
  • amortyzatory elastomerowe,
  • amortyzatory elastomerowo – sprężynowe,
  • amortyzatory olejowo – sprężynowe,
  • amortyzatory powietrzne,
  • amortyzatory olejowo – powietrzne.

Amortyzatory sprężynowe to produkty charakteryzujące się najprostszą/prymitywną konstrukcją (nierzadko bardzo zawodną). Elementem resorującym jest sprężyna stalowa, tłumienie odbywa się natomiast poprzez opór cierny goleni i gumowego ochraniacza.

Amortyzatory elastomerowe to akcesoria niezwykle czułe na zmiany temperatur. Lekkie oraz atrakcyjne cenowo, cechują się łatwą obsługą. Tłumienie i resorowanie (w tym przypadku) odbywa się za pośrednictwem wałków z tworzywa (elastomer szybko się kurczy oraz wolno rozpręża).

Amortyzatory elastomerowo – sprężynowe to funkcjonale połączenie zalet amortyzatorów sprężynowych z zaletami modeli elastomerowych. Elementy cechują się większą wagą oraz większym skokiem.

Amortyzatory olejowo – sprężynowe to produkty, w których za resorowanie odpowiada sprężyna (wykonana zazwyczaj ze stali chromowo – molibdenowej bądź z tytanu), zaś za tłumienie – olej. W chwili obecnej wyróżnia się dwa rodzaje amortyzatorów olejowych: zamknięty cartridge olejowy oraz otwarta kąpiel olejowa. Amortyzator olejowo – sprężynowy można spotkać w rowerach do down hillu.

Amortyzatory powietrzne to dość rzadko spotykane rozwiązanie, cechujące się niską wagą. Za resorowanie oraz tłumienie, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada powietrze.

Amortyzatory olejowo – powietrzne to lekkie, czułe oraz dobrze tłumiące produkty, stosowane przez zaawansowanych rowerzystów. W tym przypadku za resorowanie odpowiada powietrze, natomiast za tłumienie – olej. Dzięki swoim licznym zaletom, elementy należą do najlepszej grupy amortyzatorów.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru amortyzatora do roweru?

  • po pierwsze, na skok (tzn. zakres, w jakim dany amortyzator będzie się uginał; im większy skok widelca, tym bardziej ekstremalne będzie jego przeznaczenie),
  • po drugie, na konstrukcję (czyli na to, co znajduje się we wnętrzu widelca).

Jaki skok powinien mieć amortyzator?

Podpowiedzi dla poszukujących:

Skok (w mm)                  Przeznaczenie widelca                              Rodzaj roweru

do 60 mm                        trekking                                                     hardtail

80 mm                             wyścigi cross country                               hardtail

80 – 100 mm                   cross country, maratony, turystyka           hardtail, full suspension

100 – 140 mm                 enduro                                                        full suspension

100 – 120 mm                 4X, dual, dirt                                              hardtail

140 – 170 mm                 freeride                                                       full suspension

powyżej 170 mm            downhill                                                      full suspension

Firmy zajmujące się produkcją amortyzatorów:

  • Fox,
  • Manitou,
  • Rock Shox.

Rowery, które nie wymagają przedniego amortyzatora:

  • rowery szosowe,
  • rowery typu BMX,
  • rowery holenderskie.

Amortyzator to element, który powinien pasować zarówno do roweru, jak i do użytkownika jednośladu – tzn. do jego wagi oraz stylu jazdy (wybierz taki wariant, który nie zawiedzie cię podczas jazdy w trudnym terenie). Dopasowanie możliwe jest poprzez liczne regulacje, wypróbuj zatem sam. Jeśli zamierzasz dokonać zakupu nowego amortyzatora, wybierz taki, który pod względem skoku podobny będzie do aktualnie posiadanego. Warto pamiętać, że zakup nowego amortyzatora to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych (nawet 4 tysięcy zł.). Tańsze widelce amortyzowane świetnie sprawdzą się podczas jazdy po mieście oraz przy sporadycznych wypadach do lasu. Jeśli nie potrzebujesz drogiego sprzętu (jesteś bowiem początkującym sympatykiem kolarstwa), wybierz mniej skomplikowaną konstrukcję. Z czasem możesz zdecydować się na bardziej zaawansowany model.

[Głosów:6    Średnia:2.3/5]