Łatwo przyswajalne żele energetyczne gwarancją wydajnej pracy całego organizmu podczas triathlonu

0
76

Triathlon to połączenie trzech sportów, które pokonuje się kolejno i bez zatrzymywania. Lato to pływanie, jazda na rowerze i bieganie, a zima to bieganie, jazda na rowerze i jazda na nartach. Ta dyscyplina sportowa wymaga dużej ilości energii, którą triathloniści mogą uzupełnić za pomocą żelu energetycznego. Uzupełnienie węglowodanów, jest konieczne, dla utrzymania pożądanego tempa na całym dystansie.

Żele energetyczne dla triathlonistów

Zdrowa osoba ma znaczne rezerwy energii, które są przechowywane w postaci tkanki tłuszczowej i glikogenu. Według obliczeń naukowców energia ta wystarczy sportowcowi na 3 dni biegu z prędkością 25 km / h. Każda szybka aktywność, która trwa dłużej niż jedną lub dwie minuty, wykorzystuje glikogen, jako paliwo. Według szacunków rezerwy tego rodzaju energii w ciele wynoszą średnio 3000–3500 kC. Następnie ciało przechodzi do zapasów tłuszczu, czemu towarzyszą nieprzyjemne odczucia: zawroty głowy, nudności, zwiększone tętno, ciężkość nóg. Często kończy się to zaprzestaniem treningu i opuszczeniem zawodów.

Żele energetyczne zostały opracowany w celu łatwiejszego pokonywania maratonów i co ważniejsze, na dłuższych dystansach ( wyścigi wielogodzinne i codzienne). Jest to syntetyczna pochodna glukozy stworzona w celu utrzymania energii podczas treningów i zawodów. Pierwszy na świecie żel energetyczny nazywał się Leppin Squeezy. Został opracowany w połowie lat 80 przez dr Tima Noakesa, fizjologa z Kapsztadu i Bruce’a Fordisa, dziewięciokrotnego zwycięzcy ultra maratonu.

Czym jest żel energetyczny?

Żele energetyczne obejmują glukozę, i zomaltulozę, taurynę, kofeinę, maltozę, fruktozę, ekstrakty z witamin C, E, niacynę, witaminę B6. Plus utrwalacze i wzmacniacze smaku (np. banan, jabłko). Jest to bardzo słodka, gęsta ciecz, dlatego przy jej stosowaniu zaleca się pić dużą ilość wody. Takie odżywki mogą być skuteczne na dystansach triathlonowych przy odpowiednim treningu ( specjalna dieta węglowodanowa i wystarczająca ilość pracy), ultramaratonach, długich dystansach triathlonowych i wyścigach wielodniowych.

Żel energetyczny z elektrolitami, służy, jako dodatkowe źródło energii i soli mineralnych podczas uprawiania sportu. Zawiera tylko najważniejsze składniki. Nie zawiera sztucznych substancji słodzących, glutenu i laktozy. Zaprojektowany specjalnie do stosowania podczas długotrwałego wysiłku fizycznego o dużej intensywności.

Korzyści, jakie zapewniają sportowcom żele energetyczne

Żele energetyczne mają półpłynną formę, dzięki czemu są wygodne podczas przyjmowania, łatwe do przełykania, dzięki czemu sportowiec nie musi zatrzymywać się podczas wykonywania dyscyplin triathlonowych. Zawierają cały kompleks prostych węglowodanów, które są szybko wchłaniane z przewodu pokarmowego i zamieniają się w energię, która jest dostarczana do mięśni.

Odżywki energetyczne w postaci żeli ze względu na swoją przyswajalność są najczęściej wybierane przez triathlonistów. Dzięki swojej konsystencji powodują odpowiednie zasilenie mięśni oraz efektywną pracę całego organizmu. Sportowcy po spożyciu żelu energetycznego mają większą wydolność i odczuwają mniejsze zmęczenie. Jeżeli są stosowane w odpowiednim czasie i zalecanej ilości stymulują organizm do wytężonej pracy, podtrzymują także prawidłowy poziom wydolności mięśni.

Ukończenie triathlonu jest bardzo dużym wysiłkiem dla każdego sportowca. Pokonując kolejne dyscypliny sportowe: jazda na rowerze, bieganie, triathlonista musi zapewnić organizmowi nie tylko wodę, ale również energię niezbędną do podtrzymania określonego poziomu wydolności. Spożywają żele energetyczne pomaga pracującym mięśniom, co pozwala mu osiągnąć pożądany wynik sportowy. Triathlonista przyjmując wodę i wszystkie niezbędne składniki uchroni się przed bolesnymi skurczami mięśni i niebezpiecznym odwodnieniem.

Kiedy zacząć stosować żele energetyczne?

Takie odżywki mogą być stosowane po kilkunastu minutach od rozpoczęcia aktywnego wysiłku fizycznego. Otrzymywany zastrzyk energii powinien być uzupełniany w czasie treningu, dlatego można spożywać kolejne porcje, najlepiej popijając wodą. Dostępne są różne smaki, można, więc przetestować kilka i wybrać swój ulubiony.

[Głosów:0    Średnia:0/5]