Obowiązki i prawa rowerzysty

Rower staje się powoli ulubionym środkiem transportu Polaków. Wielu z nas, widząc zalety płynące z jazdy jednośladem, coraz chętniej zamienia cztery kółka na dwa. Poprawa kondycji fizycznej, omijanie korków i przede wszystkim doskonały relaks płynący z poruszania się na rowerze to tylko nieliczne atuty wymieniane najczęściej przez cyklistów. Pamiętajmy jednak, że przemieszczając się na dwóch kółkach stajemy się uczestnikami ruchu, co sprawia, że musimy przestrzegać obowiązków wyznaczonych przez kodeks drogowy. Na pocieszenie dodajmy, że przysługuje nam także szereg praw.

Kto może jeździć na rowerze?

Osoby, które ukończyły 18 lat mogą poruszać się na rowerze bez konieczności posiadania odpowiednich uprawnień. Miłośnicy jednośladów, którzy korzystają z nich przed osiągnięciem pełnoletniości muszą natomiast okazać się kartą rowerową, potwierdzającą w praktyce znajomość zasad ruchu drogowego. Dzieci do lat 10 mogą jeździć na rowerze jedynie pod opieką osób dorosłych. Z kolei w specjalnych fotelikach mocowanych z tyłu roweru, czy przyczepkach mogą poruszać się wraz z opiekunami maluchy, które nie skończyły jeszcze 7 lat.

Gdzie możemy jeździć na rowerze?

Rowerzyści powinni poruszać się ścieżkami wyznaczonymi dla jednośladów. W przypadku ich braku cyklista zobowiązany jest do korzystania z prawego pasa jezdni, ale nie może poruszać się po autostradach i trasach szybkiego ruchu. Dodajmy, że w takim przypadku powinien przestrzegać dokładnie takich samych reguł, jakie obowiązują kierowców pojazdów silnikowych. Zabronione jest natomiast korzystanie z chodnika. Wyjątek stanowią następujące okoliczności:

  • szerokość chodnika wynosi ponad dwa metry, podczas gdy na drodze, z której miałby korzystać rowerzysta obowiązuje prędkość jazdy wyższa niż 50 km/h.
  • cyklista jest opiekunem jadącego na rowerze dziecka poniżej 10 roku życia.
  • panują bardzo złe warunki atmosferyczne (gęsty deszcz, mgła, gołoledź itp.) stwarzające ryzyko dla rowerzysty poruszającego się po jezdni.

W każdym z wyżej wymienionych przypadków należy pamiętać, że na chodniku pierwszeństwo zawsze mają piesi.

Kontrowersyjne przywileje

Nie zapominajmy, że w polskim kodeksie drogowym znajduje się szereg zapisów, które z jednej strony sprzyjają fanom dwóch kółek, z drugiej natomiast budzą sporo kontrowersji. Do najczęściej wymienianych możemy zaliczyć:

  • jazdę na rowerze w słuchawkach – prawo nie przewiduje ukarania cyklisty poruszającego się na jednośladzie w słuchawkach. Nie zmienia to jednak faktu, że zagłuszanie sygnałów dochodzących od innych uczestników ruchu drogowego może skutkować obniżeniem czujności na drodze i zagrożeniem dla rowerzysty.
  • jazdę na rowerze bez kasku i kamizelki odblaskowej – bez względu na brak surowych reguł w tej kwestii zawsze warto mieć na uwadze własne bezpieczeństwo. Dobra widoczność i ochrona głowy narażonej na najpoważniejsze urazy podczas ewentualnego wypadku to czynniki, które w nieprzewidzianych sytuacjach mogą ratować zdrowie i życie cyklisty.
  • przeciskanie się w korkach – rowerzysta może wyprzedzać stojące lub wolno poruszające się samochody. Prawo to jest jednym z zapisów, który najbardziej denerwuje kierowców. Niezauważony przez nich cyklista może ulec potrąceniu, za co winę ponosi zawsze kierujący autem.
  • pierwszeństwo na przejazdach rowerowych – w chwili, kiedy kierowca samochodu skręca z drogi głównej w lewo lub prawo zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa cykliście.
  • jazda parami – nowelizacja przepisów ruchu drogowego przewiduje możliwość jazdy dwóch rowerów obok siebie o ile nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze. W wielu przypadkach przywilej ten jest mocno nadużywany przez cyklistów, co również powoduje irytację kierowców czterech kółek.
Obowiązki rowerzysty

Nie zapominajmy jednak, że cykliści, oprócz przywilejów posiadają także szereg obowiązków. Wsiadając na rower powinniśmy:

  • być trzeźwi – jazda na rowerze pod wpływem alkoholu może skutkować nie tylko mandatem, ale także utratą prawa jazdy. Osoby nietrzeźwe mogą natomiast prowadzić rower – w takim przypadku traktowani są jak piesi.
  • schować telefon komórkowy – bezwzględnie zabrania się rozmowy przez telefon podczas jazdy na rowerze
  • trzymać się prawego pasa – wyjątek stanowią skrzyżowania, kiedy rowerzysta, ze względu na lepszą widoczność na drodze może wyjechać na środek pasa.
  • sygnalizować skręt lub zmianę pasa przez wyciągnięcie ręki
  • trzymać przynajmniej jedną rękę na kierownicy – jazda „bez trzymanki” skutkuje mandatem.
  • pamiętać, że zabronione jest przejeżdżanie przez przejście dla pieszych – w chwili, kiedy musimy przeciąć jezdnię, zbliżając się do zebry powinniśmy zsiąść z roweru i przeprowadzić nasz jednoślad przez ulicę. Wyjątek stanowią specjalnie wyznaczone na jezdni przejazdy dla rowerów.
  • sprawdzić wyposażenie roweru. Każdy jednoślad powinien posiadać przynajmniej jedno, białe lub żółte światło z przodu (nie wystarczy sam odblask) i chociaż jedno czerwone światło z tyłu dopełnione przez odblask. Rower powinien być ponadto wyposażony w co najmniej jeden sprawny hamulec oraz nieprzeraźliwy sygnał ostrzegawczy (najczęściej klasyczny dzwonek).

Nie zapominajmy, że stosując się do przepisów określonych w kodeksie drogowym, nie tylko chronimy nasze zdrowie i życie, ale także przestrzegamy kultury jazdy i nie utrudniamy przemieszczania się innym uczestnikom ruchu.

[Głosów:4    Średnia:3.5/5]