Rodzaje rowerów. Podział jednośladów ze względu na zastosowanie

0
54

Rodzaje rowerów

Postanowiliśmy wymienić nasz nowy rower na nowy lub przymierzamy się do kupna pierwszego jednośladu w życiu? Odwiedzając sklepy rowerowe stoimy przed nie lada wyzwaniem, bo oferta jest imponująca. Jak odnaleźć się w rowerowym świecie i jakie dwa kółka wybrać – wszystko zależy od naszych preferencji i potrzeb.

Najpopularniejsze rodzaje rowerów

Przede wszystkim jednak o wyborze roweru powinno decydować to, w jakim terenie będziemy go użytkować oraz w jaki sposób wykorzystywać. Aby ułatwić wybór przedstawiamy najpopularniejsze typy rowerów.

  • Rowery szosowe. Rower szosowy to pojazd przeznaczony do przemieszczania się po asfaltowych nawierzchniach. Niegdyś powszechnie nazywany kolarzówką, charakteryzuje się dużymi kołami (28 cali) na bardzo wąskich i gładkich oponach o małych oporach toczenia. Szosówki na pierwszy rzut oka można poznać po tzw. „baranku”, czyli wygiętej kierownicy, która pozwala na zajęcie aerodynamicznej pozycji. Cechą typową dla rowerów szosowych jest także mniej przełożeń w porównaniu chociażby do rowerów górskich. Kompozytowe ramy, które tłumią drgania i ergonomia pozwalają na komfortowe, ale przede wszystkim bardzo szybkie pokonywanie dużych odległości.
  • Rowery górskie. Rower górski, w skrócie nazywany MTB (Mountain Bike), z założenia powstał w celu pokonywania górzystych terenów. Różnego rodzaju wzniesienia i trasy inne niż asfaltowe, nie powinny stanowić dla niego problemu. Często jednak użytkowany jest także w miejskich warunkach, co można usprawiedliwiać wciąż jeszcze kiepskim stanem naszych dróg. Popularne „górale” posiadają koła o średnicy rozpoczynającej się od 26 cali, grube opony i wyraźnie zaznaczony bieżnik. Dzięki dużej liczbie przełożeń jest to rower do zadań w różnych warunkach i prędkościach. Warto jednak mieć na uwadze, że kupując rower górski, który częściej będziemy użytkować na szutrze i asfalcie, a nie w typowo górskim terenie, lepiej zainwestować w model z węższymi oponami i łagodniejszym bieżnikiem. Dzieląc rowery górskie ze względu na amortyzację wyróżniamy:

– full-suspension – pojazdy posiadające pełną amortyzację,

– hardtaile – rowery pozbawione tylnej amortyzacji,

– softtaile – pojazdy charakteryzujące się cząstkową amortyzacją tylną,

– rigid – rowery, w których amortyzacja nie występuje.

  • Rowery crossowe. Rower crossowy, popularnie zwany trekkingowym, to połączenie jednośladu górskiego z szosowym. Można na nim jeździć zarówno po asfalcie, jak i utwardzonych powierzchniach w terenie. Wyposażenie tego modelu zbliżone jest do charakterystycznego dla „górali”, ale 28-calowe koła i wąskie opony, to już cecha typowa dla rowerów szosowych. Lepszą przyczepność w zmiennych warunkach zapewnia bieżnik semi-slick: gładki na środku, z agresywnym wykończeniem po bokach. Geometria ramy gwarantuje rowerzyście komfortowe ułożenie podczas jazdy nawet na bardzo długich dystansach. Sportowa wersja pojazdu jest lżejsza i zwrotniejsza od swojego klasycznego odpowiednika, ponieważ nie posiada na wyposażeniu błotników, czy bagażnika.
  • Rowery miejskie. Miejskie jednoślady cechują się dużym komfortem jazdy, który zapewnia konstrukcja roweru, zwłaszcza brak w ramie górnego łączenia oraz szerokie siodełko. Liczba przerzuceń uzależniona jest od tylnej piasty. Na wyposażeniu roweru miejskiego zwykle znajduje się funkcjonalny bagażnik, błotniki, osłona łańcucha, a także obustronne oświetlenie. W sklepach rowerowych możemy również spotkać modele elektryczne, wyposażone w mały silnik. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie czują się na siłach, aby przejechać cały, określony miejski dystans o własnych siłach.

Coś dla najmłodszych miłośników dwóch kółek

Nie zapominajmy o dzieciach, dla których jazda na rowerze będzie stanowić świetną rozrywkę i dobry pomysł na aktywne wykorzystanie wolnego czasu. Jeśli przymierzamy się do zakupu roweru dla naszej pociechy, powinniśmy zwrócić uwagę na najważniejsze parametry i pamiętać, że zbyt duży rower jest zdecydowanie złym pomysłem. Podział rowerów ze względu na wiek dziecka przedstawia się następująco:

  • 2-3 lata – najlepszym rozwiązaniem w tym przedziale wiekowym będzie rowerek posiadający koła o średnicy 12 cali, wyposażony w dodatkowe dwa kółka podporowe.
  • 4-5 lat – pierwsze rowerki na dwóch kołach o średnicy 16 cali. Opcjonalnie wyposażone w dodatkowe koła podporowe, które można w każdej chwili usunąć. Są pozbawione przerzutek. Inne cechy charakterystyczne to hamulec uruchamiany pedałami i dość szerokie opony.
  • 6-7 lat – pierwsze rowery posiadające tylne przerzutki oraz przedni amortyzator. Typowa średnica kół to 20 cali. Hamulce szczękowe występują zarówno z przodu, jak i z tyłu.
  • 8-12 lat – typowa średnica kół w przypadku tych rowerów to 24 cale. Tutaj również znajduje się przedni amortyzator. Przerzutki umożliwiają nawet 21 przełożeń.

Wszystkie rowery z dwóch ostatnich przedziałów powinny posiadać osłonę łańcucha i mechanizmu korbowego, a także być wyposażone w podzespoły, które dziecko bez trudu będzie mogło obsłużyć.

 

 

[Głosów:3    Średnia:3.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here