Sucha zaprawa przed wyjazdem na narty

0
96

narty

Wyjazdy na narty mają być źródłem przyjemności, oderwaniem od szarości dnia codziennego i sposobem na to, aby trochę poćwiczyć. Jednak jeśli przed planowanym wyjazdem nie zadbamy choć w niewielkim stopniu o kondycję fizyczną, nasze szusowanie na nartach zakończy się już po pierwszym dniu, przez zakwasy i kontuzje. Ważne jest, aby przed wyjazdem na narty wykonać tzw. suchą zaprawę.

Czym jest sucha zaprawa?

W odniesieniu do narciarzy – doświadczonych i początkujących, mianem suchej zaprawy określa się ćwiczenia pozwalające na rozruszanie się przed wyruszeniem na stok. Jeśli przez cały rok prowadzimy raczej stacjonarny tryb życia, pracujemy przy biurku i chętnie spędzamy wolny czas przed telewizorem, kilka godzin na nartach lub desce snowboardowej szybko nadwyręży nasze mięśnie. W skrajnych przypadkach możemy nabawić się pierwszego dnia urlopu w górach takiej poważnej kontuzji, która wykluczy nas z jakiejkolwiek aktywności na wiele tygodni.

Jak trenować?

Suchą zaprawę powinniśmy rozpocząć już na miesiąc lub dwa przed planowanym wyjazdem w góry. Jeśli w ciągu roku nie ćwiczymy regularnie, przyda się poprawa kondycji fizycznej. Wystarczy ku temu prosta gimnastyka – po kilkanaście minut dziennie, 3 razy w tygodniu. Można chodzić na basen, biegać, jeździć na rowerze itp.

Właściwa zaprawa przed jazdą na nartach lub snowboardzie powinna obejmować treningi wzmacniające mięśnie, zwłaszcza nóg. Należy wykonywać ćwiczenia rozciągające i na równowagę, takie jak brzuszki, pompki, przysiady, wykroki, wyrzutu nóg i ramion czy nożyce. Przyzwyczajając mięśnie do wysiłku i utrzymywania odpowiedniej równowagi zmniejszamy jednocześnie ryzyko kontuzji na stoku. Narty powinny być przyjemnością, ale są one również szansą na zbudowanie kondycji zdrowotnej. Jazda na stoku, w zimowym, górskim powietrzu mocno nasyconym tlenem, mobilizuje układ oddechowy i krwionośny do bardziej wytężonej pracy. Płuca pracują intensywniej, a krew jest nasycona czerwonymi krwinkami. Poprawia się praca układu odpornościowego i człowiek staje się mniej podatny na infekcje.

W efekcie wyjazdy na narty przy właściwie wykonanej suchej zaprawie, są źródłem radości, znakomitym ćwiczeniem ogólnorozwojowym i sposobem na zbudowanie odporności na kolejne miesiące roku.

Źródło: http://www.snowshow.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here