Jazda na rowerze to jedna z ulubionych form aktywności Polaków. Czym charakteryzują się współczesne jednoślady? W który model warto zainwestować? Odpowiedzi szukaj w tekście.
Zadbaj o kondycję już dziś
Za oknami słońce, pomyśl więc, jak wykorzystać ostanie dni lata. Jeśli zamierzasz cieszyć się dobrą formą i zgrabną sylwetką, wybierz jedną z form aktywności ruchowej. Alternatyw nie brakuje, większość z nas kupuje jednak rower.
Zacznijmy od początku… Najpopularniejsze rodzaje rowerów
- rowery szosowe,
- rowery trekkingowe,
- rowery górskie (MTB),
- rowery miejskie,
- BMX (Bicycle Moto Cross),
- rowery dziecięce.
Jeśli preferujesz jazdę w duecie, możesz zdecydować się na funkcjonalny tandem.
Rowery szosowe
Rowery szosowe, jak sama nazwa wskazuje, to pojazdy sprawdzające się na równych, prostych i asfaltowych drogach. Doskonałe do szybkiej jazdy, gwarantują szereg niezapomnianych przeżyć. Popularne „kolarzówki” wyposażone zostały w duże, 28 – calowe koła – z bardzo wąskimi, gładkimi oponami oraz w charakterystyczną kierownicę (zwaną barakiem), umożliwiającą zajęcie aerodynamicznej pozycji. Warto również wiedzieć, że szosówki ułatwiają szybkie pokonywanie długich dystansów.
Rowery trekkingowe
Rower trekkingowy (zwany crossowym) to swoiste połączenie roweru szosowego z górskim. Pojazd stosowany bywa w turystyce i nadaje się do podróżowania zarówno po nawierzchniach asfaltowych, jak i po utwardzonych pustkowiach. Duże, 28 – calowe koła oraz wąskie opony sprawiają, ze trekking przypomina szosówkę. Opony, w jakie wyposażony został rower trekkingowy posiadają lekko zarysowany bieżnik (tzw. semislick), dzięki czemu pojazd cechuje się lepszą przyczepnością w bardzo różnych warunkach pogodowych.
Klasyczny trekking wyposażony jest w:
- błotniki;
- bagażnik;
- (nierzadko) oświetlenie z dynamo.
Sportowa wersja tego typu roweru, tzw. cross, nie posiada wyposażenia dodatkowego. Co więcej, cross jest modelem lżejszym i bardziej sprawnym, dzięki czemu nadaje się do długofalowej jazdy.
Rowery górskie (MTB)
Znane i cenione „górale” stanowią najpopularniejszą grupę rowerów. Stosowane do jazdy w trudnych warunkach, nieprzerwanie zyskują kolejnych sympatyków.
Wyposażenie klasycznego modelu:
- mocne hamulce;
- 26 – calowe koła;
- prosta kierownica;
- krótka, zwarta i specjalnie wzmacniana rama;
- osprzęt odporny na brud oraz liczne uderzenia.
Podział rowerów górskich ze względu na amortyzację:
- rigid – tj. rowery pozbawione amortyzacji (na przykład cyklotrialowe);
- hardtail (rowery bez tylnej amortyzacji);
- softtail (tzn. jednoślady ze szczątkową tylną amortyzacją);
- full – suspension – czyli pojazdy z pełną amortyzacją (przód oraz tył).
Rowery miejskie
Popularne „holendry” to pojazdy, dzięki którym bez przeszkód dojedziemy do szkoły lub pracy. Eleganckie, na czasie i bardzo wygodne, wyposażone zostały w duże, miękkie siodło, potocznie zwane „kanapą”. Ramy rowerów miejskich nie posiadają górnej rury, toteż wsiadanie i zsiadanie nie sprawi nam większych trudności. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość jazdy w pozycji wyprostowanej.
„Obowiązkowe” wyposażenie:
- błotniki,
- bagażnik,
- oświetlenie (przeważnie zasilane przez dynamo)
- koszyk (zwykle) z przodu, umożliwiający bezpieczne przewożenie zakupów.
Rowery miejskie renomowanych firm, w wyposażeniu posiadają również amortyzator przedniego koła.
BMX – Bicycle Moto Cross
Rowery typu BMX to jednoślady przeznaczone do jazdy po mieście. Warto wiedzieć, że bicykle nie sprawdzą się w trudnych, górskich warunkach, ale przecież nie po to zostały stworzone. Jeśli kiedykolwiek widziałeś ciekawe „akrobacje” i przedziwne, rowerowe sztuczki, pamiętaj, że miałeś do czynienia ze słynnym rowerem typu BMX.
Elementy wyposażenia roweru:
- jeden bieg;
- 20 – calowe koła, a właściwie kółka;
- rotor (tj. część umożliwiająca wielokrotne obracanie kierownicy, bez plątania się linek hamulcowych);
- tzw. pegi (tzn. rurki umiejscowienie przy osiach kół, ułatwiające wykonywanie przeróżnych sztuczek i trików).
Rowery dziecięce
Ostatnia grupa rowerów to jednoślady dziecięce. Pojazdy tej klasy przeznaczone są dla specyficznej grupy klientów – kapryśnej i bardzo wymagającej. Jeśli chcesz, by twoja pociecha aktywnie spędzała czas, kup model dostosowany do jej aktualnych potrzeb.
Oto jak dopasować rower do wieku i wzrostu dziecka:
- 2 – 4 lat (wzrost: 80 – 108 cm; typ roweru: rower biegowy; rozmiar koła: 12 cali).
- 4 – 6 lat (wzrost: 95 – 122 cm; typ roweru: rower z pedałami; rozmiar koła: 16 cali).
- 5 – 8 lat (wzrost: 110 – 120 cm; typ roweru: rower z pedałami; rozmiar koła: 20 cali).
- 7 – 12 lat (wzrost: 120 – 145 cm; typ roweru: rower z pedałami; rozmiar koła: 24 cale).
- od 9 lat (wzrost: powyżej 145 cm; typ roweru: rower z pedałami „dorosły”; rozmiar koła: 26 cali).
Jaki rower kupić?
Decydując się na kupno roweru, pomyśl o roli pojazdu w twoim życiu. Jeśli codziennie pokonujesz trasę: dom – praca, praca – dom, wybierz wariant miejski. Dla obieżyświatów oraz poszukiwaczy prawdziwych przygód, producenci przygotowali rowery szosowe i trekkingowe, sprawdzające się nawet w trudnych warunkach. Rower to istotny element ludzkiej egzystencji, najlepiej jeśli zdecydujesz się na model adekwatny do indywidualnych potrzeb.