Jazda na rowerze to doskonała propozycja aktywnego spędzania wolnego czasu. Przed wyjściem na rower należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu, aby nie tylko czerpać satysfakcję z jazdy, ale także zapewnić sobie oraz innym użytkownikom drogi maksimum bezpieczeństwa. Jednym z najistotniejszych elementów wyposażenia roweru jest kompletne i sprawnie działające oświetlenie.
Oświetlenie powinno zostać wybrane pod kątem sposobu użytkowania oraz rodzaju terenu, po którym będziemy się przemieszczać. Lampki znajdujące się z przodu montowane są w celu oświetlenia drogi. Do widoczności rowerzysty przyczynia się z kolei tylne oświetlenie. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę wybierając oświetlenie rowerowe?
- Moc – im wyższa wartość wyrażona w lumenach, tym oświetlenie jest mocniejsze. Określamy ją na podstawie rodzaju i miejsc jazdy na rowerze.
- Dystans – określenie minimalnej długości strumienia światła.
- Długość działania akumulatorów – wyrażony w godzinach czas efektywnego użytkowania. Zaleca się wybór pojemnych baterii, do cyklicznego ładowania.
- System mocowania – łatwy i solidny montaż oraz demontaż oświetlenia zależeć będzie od sposobu mocowania z wykorzystaniem narzędzi bądź bez nich.
Oświetleniowy obowiązek każdego rowerzysty
Oświetlenie w rowerze ma na celu zapewnić przede wszystkim bezpieczeństwo rowerzysty. Nie warto zatem oszczędzać i sięgać po najtańsze rozwiązania dostępne na rynku, które nie będą wystarczającymi elementami skutecznego oświetlenia. Lampki i odblaski powinny znaleźć się na wyposażeniu każdego roweru, ponieważ taki obowiązek nakłada na każdego użytkownika roweru prawo. Rower wyposażony zgodnie z przepisami powinien posiadać:
- co najmniej jedną przednią lampkę emitującą stałe lub migające światło, białe lub żółte,
- co najmniej jedną tylną, czerwoną lampkę ze światłem stałym lub migającym,
- co najmniej jeden tylny, czerwony odblask,
- kierunkowskazy – w przypadku uniemożliwionej sygnalizacji skrętu ręką.
Tylko czerwony odblask musi być zamontowany na stałe przez całą dobę. Pozostałe światła koniecznie muszą zostać wykorzystane po zmroku i w nocy. Warunki, jakie musi spełniać oświetlenie na rowerze, to:
- przednie i tylne oświetlenie pozycyjne może być ciągłe lub migające,
- wszystkie światła i odblaski oświetlane światłem innych pojazdów powinny być widoczne w nocy z odległości nie mniejszej niż 150 metrów,
- światła muszą być zamontowane nie wyżej niż 150 cm, ale nie niżej niż 25 cm od powierzchni jezdni.
Dodatkowo na wyposażeniu roweru może znaleźć się następujące oświetlenie:
- odblaski w żółtej barwie – na pedałach,
- odblaski w kolorze białym – z przodu roweru,
- pasek odblaskowy na kole lub oponie,
- odblaski na kołach, w żółtej barwie.
Jakie oświetlenie rowerowe kupić?
Wybierając oświetlenie rowerowe możemy zdecydować się na baterie lub dynamo. Zaletą dynama jest to, że nie musimy wymieniać w nim baterii. Wadą jest podatność na uszkodzenia i nieprawidłowe działanie w niesprzyjających warunkach, na przykład podczas opadów deszczu. Kupując dynamo warto wybrać model zaopatrzony w kondensator, który sprawia, że lampka nie gaśnie kiedy unieruchamiamy rower. Jest to opcja przydatna zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie ustępujemy pierwszeństwa.
Lampki akumulatorowe są nie tylko tańsze, ale także zapewniają dłuższe działanie w przypadku diod LED niż tradycyjne rozwiązania w postaci dynama. Musimy zwrócić uwagę na jasność lampki, ilość diod, a także sposób mocowania. Popularne modele cechują się kilkoma trybami świecenia, co pozwala na zaoszczędzenie energii baterii. Niektóre z nich potrafią dostosować swoją moc do warunków otoczenia. Z kolei solidne mocowanie lampki jest istotne ze względu na konieczność stabilizacji strumienia światła. Dobrze zamontowane oświetlenie uniknie przesuwania się po konstrukcji roweru i nie zostanie zagubione w trakcie jazdy. Podobnie jak natężenie światła, ważne jest także jego rozproszenie. W tylnych lampkach ma ono szczególne znaczenie, ponieważ boczne rozproszenie umożliwia lepszą widoczność rowerzysty u innych użytkowników drogi.
Jakość i funkcjonalność
Kupując lampki rowerowe powinniśmy zwrócić uwagę zwłaszcza na ich jakość. Gasnące, odczepiające się podczas jazdy na nierównych powierzchniach, czy niestabilnie działające podczas opadów diametralnie wpływają na nasz komfort i bezpieczeństwo na drodze. Lampka wysokiej jakości oświetlając drogę, powinna jednocześnie chronić pozostałych uczestników ruchu przed oślepieniem. Oszczędzanie energii i sygnalizowanie o zużyciu akumulatorów również zapobiegnie przed niemiłym zaskoczeniem w najmniej oczekiwanym momencie. Do zastosowania w miejskich warunkach wystarczą standardowe, kompaktowe światła LED-owe, które szybko i w łatwy sposób można zamontować. Do jazdy nocą poza miastem dobrze będzie zaopatrzyć się w kilka rodzajów oświetlenia. Pozwolą stać się bardziej widocznym z większej odległości i lepiej widzieć drogę.