Due diligence – co to takiego?

0
146
Due diligence - co to takiego?

Prowadząc przedsiębiorstwo czasem zderzamy się z takimi sytuacjami, że zwykły audyt nie wystarcza. Nie chodzi już bowiem ani o spełnienie wymogów prawnych, ani o otrzymanie norm jakościowych. Gdy w planach jest zmiana właściciela, pozyskiwanie inwestora lub fuzja na horyzoncie pojawia się widmo due diligence. Tylko co to właściwie takiego?

Definicja

Due diligence (DD) tłumaczy się najczęściej jako należytą staranność. Pochodzi ono z wykładni prawa amerykańskiego, gdzie do stałego obiegu weszło w latach 30-tych ubiegłego wieku.

Due diligence to wielopoziomowe, szczegółowe badanie przedsiębiorstwa. Wykonywane zwykle na zlecenie inwestora, przez niezależne firmy doradcze, ma pomóc odpowiedzieć na pytanie, czy warto inwestować w daną firmę.

DD obejmuje zwykle analizę ryzyk i potencjału firmy w obszarach: finansowym, prawnym, operacyjnym, podatkowym, ale często także w zakresie technologicznym. Wszystkie procedury mają na celu odsłonić słabe i mocne strony przedsiębiorstwa.

Kiedy wykonuje się Due diligence?

DD kojarzy się ze mocno ze specyficznymi procedurami wykonanymi przed dużymi transakcjami na rynku kapitałowym. Nic dziwnego, taką usługę wykonuje się najczęściej przy sprzedaży całego przedsiębiorstwa lub znacznej ilości jego akcji lub udziałów. Ale due diligence wykonuje z również przed połączeniem spółek, w celu znalezienia inwestora do nowego przedsięwzięcia, a także przy oddłużaniu lub pozyskiwaniu dużych kredytów.

Celem DD jest zebranie odpowiedniej ilości wartościowych informacji, które pozwolą wycenić przedsiębiorstwo. Nawet jeśli transakcja nie dojdzie do skutku raport z due diligence daje przedsiębiorstwu istotne wskazówki, jak w przyszłości zoptymalizować wartość firmy.

Przebieg

Due diligence zawsze musi poprzedzać wybór odpowiedniego podmiotu, który przeprowadzi badanie. Najlepiej, jeśli jest to firma o dobrej renomie, zatrudniająca wysokiej klasy specjalistów. Konieczne jest też uzgodnienie szczegółowego zakresu badania oraz ceny.

Faktyczne badanie trwa zwykle od tygodnia do nawet kilku miesięcy, wszystko zależy od wielkości i stopnia skomplikowania badanego przedsiębiorstwa. Efektem jest raport szczegółowo opisujące nie tylko ryzyka i potencjał firmy, ale także źródła danych, na których doradcy opierają swój osąd.

[Głosów:0    Średnia:0/5]