Coraz więcej osób jeździ na rowerze, rower zastępuje im także samochód i jest środkiem komunikacji do pracy. Ale jak wiadomo i o rower trzeba dbać, wszak komfort jazdy i bezpieczeństwo są najważniejsze. Oczywiście niektóre części rowerowe zużywają się szybciej, niektóre są dłużej sprawne, ale przy odpowiedniej konserwacji na pewno można dłużej z nich korzystać. Trudno nie zgodzić się z faktem, że hamulce w największej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo, zatem im poświęcimy nasz krótki poradnik.
Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe
Jak wiadomo sprawne hamulce są najważniejsze i nie ma tutaj co polemizować. Dlatego warto wiedzieć, kiedy należy je wymienić tym bardziej, że takie części rowerowe nie są nader drogie. Zatem, jeżeli dobiegają cię dziwne dźwięki podczas hamowania to często jest to wina klocków. Czasami nie musicie od razu ich wymieniać, ale wystarczy tylko solidne odtłuszczenie, gorzej już gdy droga hamowania zaczyna się wydłużać, bo o ile same dźwięki mogą być tylko frustrujące, tak wydłużone hamowanie jest już bardzo niebezpieczne.
Hamulce tarczowe – jakość ma znaczenie
Dla wielu osób hamulce tarczowe są najlepsze. Otóż ich serwisowaniu nie trzeba poświęcać wiele czasu, a jak wiadomo w dzisiejszych czasach oszczędność czasu jest na wagę złota. Oczywiście konieczna jest ich odpowiednia regulacja, a mianowicie wyregulowanie odległości klocków od tarczy. Dla laika pewnie brzmi do dosyć skomplikowanie, ale już śpieszymy z tłumaczeniem, że nie jest to ani trudne, ani też czasochłonne. Jak łatwo się domyślić ich konstrukcja może być różna, dlatego zamiast poruszać się niczym „dzieci we mgle” zdecydowanie lepiej sprawdzić instrukcję obsługi, zaoszczędzi nam to nerwów. Jeżeli nasz rower posiada hamulce mechaniczne to wystarczy tylko skorzystać z pokrętła, którym można wyregulować odległość. To pokrętło znajduje się na zacisku hamulca. Czasami zamiast linek stosuje się płyn hamulcowy, wtedy takie hamulce hydrauliczne posiadają specjalną śrubę na klamce. Kolejną ważną rzeczą, o której warto wiedzieć jest to, że w hamulcach hydraulicznych może dojść do tarcia klocków o tarczę. Jedną z przyczyn są zbyt silnie wepchnięte tłoczki. Aby zniwelować tę usterkę wystarczy tylko wepchnąć tłok do środka.
Konserwacja hamulców szczękowych typu V
Jak wiadomo inwestując w dobre części do roweru zyskujemy pewność, że przy odpowiedniej konserwacji posłużą ona nam przez dłuższy czas. Ale oczywiście także duże znaczenie ma tutaj ich konserwacja. Dlatego teraz poruszymy temat konserwacji hamulców szczękowych typu V. Niektórzy nie wyobrażają sobie roweru z innymi hamulcami, a niektórzy sądzą, że są one zawodne i konserwacja jest naprawdę trudna. Prawda jak to zwykle bywa leży gdzieś po środku, choć są to obecnie najpopularniejsze hamulce, które znajdują się zarówno w szosówka, rowerach górskich, czy miejskich. Otóż trzeba wiedzieć, że te hamulce należą do hamulców cięgłowych, obręczowych, co oznacza nie mniej, nie więcej, że do hamowania dochodzi, gdy siła hamowania dochodzi obręczy koła. W przypadku tych części do roweru konieczne są odpowiednie obręcze koła o bardzo gładkiej powierzchni. Jeżeli obręcze są wytarte to oczywiście należy je wymienić nim dojdzie do zmiany symetrii koła. Takie hamulce można wyregulować samodzielnie, jednak będziemy potrzebować klucza imbusowego i wkrętaka krzyżakowego. Na samym początku odkręcamy linkę od szczęki hamulca, oczywiście tutaj należy wyczyścić go z brudu, a także sprawdzić stan linki. Aby wymienić klocki hamulcowe należy odkręcić nakrętki je podtrzymujące, następnie należy zdjąć podkładki i tulejki i już pół pracy mamy wykonane. Pozostaje już tylko wkręcić klocki zwracając uwagę na kolejność ich podkładek.
Regulacja klocków hamulcowych
Warto też poświęcić kilka zdań na regulację klocków hamulcowych. Zaczynamy regulację hamulców. Tutaj na samym początku musimy poluzować śrubę, którą przykręcona jest linka do ramienia hamulca. Zawsze pamiętaj, aby ustawić klocek tak, by równo dotykał obręczy, absolutnie nie może haczyć o oponę. Pozostaje już tylko dokręcić nakrętkę. Klocki powinny znajdować się w odpowiedniej odległości od ramion hamulca, dlatego koniecznie należy zmierzyć odległość pomiędzy zaczepem linki, a ramieniem. Tutaj mogą wam się przydać gumki recepturki.
Na bezpieczeństwie nie można oszczędzać, zatem jeżeli masz podejrzenia, że stan techniczny hamulców pozostawia wiele do życzenia to nie pozostaje ci nic innego jak sprawdzić, czy nie wstępuje usterka. Oczywiście czasami nie ma konieczności, wymiany tych części rowerowych, a wystarczy tylko odtłuszczenie. Jednak przezorny zawsze ubezpieczony i dlatego lepiej sprawdzić ich stan niż ryzykować swoim zdrowiem.